Aankooptips
Aankooptips voor aanschaffen van een Volvo Klassieker, Een Volvo klassieker kopen is natuurlijk een prachtig moment. Maar, liever geen kat in de zak. De buitenkant |
Als de auto weer op alle vier zijn wielen staat is heel gemakkelijk na te kijken of er speling op de portieren zit. Open de portieren en probeer ze verticaal heen en weer te bewegen. |
Als er speling zit op de scharnieren is dat op zo'n moment eenvoudig te constateren. Het kan zeer de moeite lonen om de auto eens van de onderkant te bekijken. Als je daar gelijk veel tectyl tegenkomt: oppassen! Wellicht wordt geprobeerd de nodige ellende aan het zicht te onttrekken. En dat geldt natuurlijk zeker als de tectyllaag zo vers is dat je deze als het ware nog prima kunt ruiken. Zwakke plekken zijn de afdichting van de krukaspoelie en de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. Het interieur In de kofferbak |
Onder de motorkap |
Smerige strepen, vaak zwart of bruin, op de binnenkant van de motorkap zijn ook al een teken van slecht onderhoud. Het remsysteem is zeer belangrijk, remcylinder en leidingen mogenniet lekken. De gemakkelijkste controle: het rempedaal voor langere tijd stevig indrukken. De remkracht moet dan constant blijven en het pedaal moet dan ook op dezelfde hoogte blijven staan. Is die niet het geval, dan is er iets mis met het remsysteem. Als dit niet in orde is, zal de motor zelfs gereviseerd moeten worden, een kostbare aangelegenheid. En natuurlijk: de proefrit |
En, o ja, de papieren |
Het zal niet de eerste keer zijn dat het origineel ingeslagen chassisnummer afwijkt van hetgeen nu in de auto te vinden is. Conclusie: kopen? Met dank aan Gert Jan's Volvo Amazon Page. |